top-image

https://www.prolipsichania.gr/modules/mod_image_show_gk4/cache/sldieshow.holding-hands-newgk-is-99.pnglink
https://www.prolipsichania.gr/modules/mod_image_show_gk4/cache/sldieshow.sea-sail-hope-prolipsi3gk-is-99.jpglink

Προγράμματα για εκπαιδευτικούς π/θμιας και δ/θμιας

Το σχολείο αποτελεί το πρώτο σημαντικό κοινωνικό περιβάλλον για τον άνθρωπο μετά την οικογένεια. Για τον σκοπό αυτό, το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Χανίων σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, την Π/θμια και Δ/θμια Εκπ/ση Ν. Χανίων, αναγνωρίζοντας τον σπουδαίο ρόλο των εκπαιδευτικών στην διαμόρφωση μιας ώριμης και λειτουργικής προσωπικότητας των μαθητών, σχεδιάζει και υλοποιεί κάθε χρόνο προγράμματα που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς π/θμιας και δ/θμιας εκπαίδευσης. Τα προγράμματα αυτά τα οποία σαν κύριο σκοπό τους έχουν την στήριξη των εκπαιδευτικών στον παιδαγωγικό τους ρόλο, δίνουν την δυνατότητα στους συμμετέχοντες:
meeting-support-group-people-31168373- να ανταλλάξουν εμπειρίες με ανθρώπους που βιώνουν κοινές ανησυχίες και ενδιαφέροντα και να αναζητήσουν από κοινού απαντήσεις σε θέματα που τους απασχολούν
- να προβληματιστούν για τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στην πρόληψη και να εκπαιδευτούν στην εφαρμογή συγκεκριμένων εκπαιδευτικών υλικών αγωγής υγείας εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας, τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη των προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών
- και τέλος, να ενημερωθούν για θέματα που σχετίζονται με την εξάρτηση από ουσίες και συμπεριφορές.

Πιο αναλυτικά οι δράσεις που αφορούν στους εκπαιδευτικούς π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης περιλαμβάνουν:

- Παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης σε συλλόγους διδασκόντων.
- Ομάδα για νηπιαγωγούς με τίτλο «Αξιοποιώντας την ελληνική μυθολογία και το παραμύθι στο σύγχρονο σχολείο».
- Ομάδα για δασκάλους με τίτλο «Αξιοποιώντας την ελληνική μυθολογία και το παραμύθι στο σύγχρονο σχολείο» .

 

Παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας π/θμιας εκπ/σης

Η ανάγκη ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των νηπιαγωγών και δασκάλων σε θέματα που συνδέονται με την πρόληψη των εξαρτήσεων κρίνεται ύψιστης σημασίας αφού ο δάσκαλος και ο νηπιαγωγός με την στάση του και την συμπεριφορά του, επηρεάζει το ψυχολογικό κλίμα της τάξης αλλά και την εικόνα που έχει ο κάθε μαθητής για τον εαυτό του. Πιο συγκεκριμένα η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας "Ο κήπος με τις 11 γάτες", "Δεξιότητες για παιδιά δημοτικού" και "Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο" μέσω της εφαρμογής τους στην ομάδα-τάξη, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές ως τελική ομάδα στόχου στην ενδυνάμωση της προσωπικότητάς τους έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν υγιείς επιλογές, να αποφασίζουν συνειδητά και υπεύθυνα και τέλος να μπορούν να προάγουν οι ίδιοι την αυτοπροστασία τους.

Αναλυτικότερα για τα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας π/θμιας εκπ/σης

Παιδαγωγικό υλικό αγωγής υγείας "Ο κήπος με τις 11 γάτες".
Πρόκειται για ένα παραμύθι του ιταλού συγγραφέα Lucciano Morattί,kipos-11-gates το οποίο εκδόθηκε από το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων και το οποίο επεξεργάζεται θέματα όπως περιέργεια, επιθυμία για πρωτιά, ευτυχία, φόβος και θάρρος, απογοήτευση, μαγικές λύσεις, απώλεια, εξαπάτηση, ψέμα, διαφορετικότητα, φιλία κλπ. Το παραμύθι επιδιώκει να δημιουργήσει μια ισορροπημένη οπτική στην οποία να συνυπάρχουν αρμονικά τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία της ζωής, ώστε το παιδί να μπορέσει να απολαύσει τα θετικά στοιχεία αλλά και γεμάτο δύναμη να αντέξει τα αρνητικά.

deksiotites-paidia-dimotikouΠαιδαγωγικό υλικό αγωγής υγείας "Δεξιότητες για παιδιά δημοτικού".
Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό υλικό του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων, το οποίο επεξεργάζεται θέματα που αφορούν στην ωρίμανση, στις σχέσεις, στα δύο φύλα, στον εκφοβισμό, στην επικοινωνία, στην αλληλοβοήθεια, στα συναισθήματα κλπ. Το υλικό βοηθάει τους μαθητές να καλλιεργήσουν προσωπικές δεξιότητες και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους για να αντισταθούν σε πιέσεις κα αρνητικές επιρροές.

pyksidoulisΠαιδαγωγικό υλικό αγωγής υγείας "Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο".
"Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο" είναι ένα εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά νηπιαγωγείου, το οποίο συντελεί στην διαχείριση θεμάτων ψυχικής υγείας στη νηπιακή ηλικία. Σχεδιάστηκε από το Κέντρο Πρόληψης "Πυξίδα" του Δήμου Συκεών της Θεσσαλονίκης. Σκοπός του προγράμματος είναι να ανταποκριθεί στην ανάγκη των νηπιαγωγών να εφαρμόσουν πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης στην τάξη τους. Βασίζεται στο σκεπτικό ότι η νηπιακή ηλικία αποτελεί γόνιμη περίοδο για την ανάπτυξη παρεμβάσεων πρόληψης γιατί τα παιδιά είναι μικρά σε ηλικία και ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα σε νέα ερεθίσματα. Το συγκεκριμένο παιδαγωγικό υλικό  το οποίο είναι δομημένο με σαφείς στόχους και μεθοδολογία, προσφέρει στους νηπιαγωγούς τρόπους ανάπτυξης συγκεκριμένων θεμάτων που αφορούν στην καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών, όπως επικοινωνία, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.

Παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας δ/θμιας εκπ/σης

Η ανάγκη ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών δ/θμιας εκπ/σης σε θέματα που συνδέονται με την πρόληψη των εξαρτήσεων κρίνεται ύψιστης σημασίας, αφού οι εκπαιδευτικοί κατέχουν πολύ σημαντικό ρόλο στην διαπαιδαγώγηση του εφήβου. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, δεδομένου των διαφόρων μορφών εξαρτήσεων που απειλούν τους εφήβους, οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να παρέχουν στον έφηβο μαθητή ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο ο έφηβος θα μπορέσει να μοιραστεί τους φόβους και τις ανησυχίες του, φόβους και ανησυχίες οι οποίοι μπορεί να απορρέουν είτε από μέσα του, είτε από τις σχέσεις που βιώνει με τους άλλους. Πιο συγκεκριμένα η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας "Στηρίζομαι στα Πόδια μου" και "Συζητήσεις Εφήβων" και η εφαρμογή τους στην ομάδα-τάξη, μπορεί να βοηθήσει τους εφήβους ως τελική ομάδα στόχου στην ενδυνάμωση της προσωπικότητάς τους έτσι ώστε να αντέχουν τις ματαιώσεις της καθημερινής ζωής και να μην καταφεύγουν σε "μαγικές λύσεις" και "τεχνητούς παραδείσους".

Αναλυτικότερα για τα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας δ/θμιας εκπ/σης

Παιδαγωγικό υλικό αγωγής υγείας "Συζητήσεις εφήβων"
syzitseis-efivwnΠρόκειται για ένα εκπαιδευτικό υλικό του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής, το οποίο επεξεργάζεται θέματα που αφορούν στην μοναδικότητα, στις μεταβαλλόμενες ανάγκες του ανθρώπου από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση, στον ρόλο της παρέας στην ζωή του εφήβου, στα συναισθήματα, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης κλπ. Το υλικό βοηθάει τους μαθητές να καλλιεργήσουν προσωπικές δεξιότητες έτσι ώστε να μπορούν να διαφοροποιούνται από τους άλλους σε περιπτώσεις υιοθέτησης αυτοκαταστροφικών μορφών συμπεριφοράς.

Παιδαγωγικό υλικό αγωγής υγείας "Στηρίζομαι στα πόδια μου"
stirizomai-sta-podia-mouΠρόκειται για ένα εκπαιδευτικό υλικό του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής, το οποίο επεξεργάζεται θέματα που αφορούν στην λήψη αποφάσεων, στην κατανόηση των επιρροών, στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της αποφασιστικότητας, στα συναισθήματα, στην ταυτότητα κλπ. Το υλικό συμβάλλει στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη του μαθητή, δημιουργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης.

Μεθοδολογία προγραμμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης

Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης στα εγκεκριμένα παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας είναι βιωματική και προυποθέτει την ενεργή συμμετοχή τους, καθώς βιωματικό είναι και το πρόγραμμα που πρόκειται να υλοποιήσουν οι ίδιοι στους μαθητές τους. Οι θεματικές ενότητες θα επεξεργάζονται μέσα από τεχνικές ενεργητικής μάθησης όπως παιδαγωγικά παιχνίδια, ελεύθερος συνειρμός, παιχνίδι ρόλων, εργασία σε υποομάδες, ανοιχτή συζήτηση κα. Στην επεξεργασία της κάθε θεματικής ενότητας θα υπάρχει και η σύνδεση με το θεωρητικό υπόβαθρο.

Συναντήσεις στήριξης για εκπαιδευτικούς

Πρόκειται για συναντήσεις στις οποίες συμμετέχουν εκπαιδευτικοί π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης, οι οποίοι αναλαμβάνουν να εφαρμόσουν παιδαγωγικά υλικά αγωγής υγείας στους μαθητές τους. Στόχος των συναντήσεων οι οποίες δεν έχουν δοσμένη θεματολογία, είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών σε τυχόν δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κατά την εφαρμογή του προγράμματος στους μαθητές. Οι συμμετέχοντες καλούνται να εκφράζουν τους προβληματισμούς που έχουν προκύψει μέσα από την εφαρμογή του προγράμματος στους μαθητές.

Πρόγραμμα ενημερώσεων σε συλλόγους εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης

Σύγχρονα προβλήματα όπως το φαινόμενο των εξαρτήσεων τα οποία συνδέονται με τον σημερινό τρόπο ζωής μπορούν να αντιμετωπισθούν ή καλύτερα να περιοριστούν μέσα από ένα ποιοτικότερο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο θα διαπαιδαγωγεί τους μαθητές και συγχρόνως θα υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο δύσκολο έργο τους. Για τον σκοπό αυτό οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να αποδεχτούν τον μαθητή, να τον πλησιάσουν συναισθηματικά και να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητές του. Ο σύλλογος διδασκόντων κάθε σχολείου όταν λειτουργεί αποτελεσματικά μπορεί να βοηθήσει τον κάθε εκπαιδευτικό ξεχωριστά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, προκειμένου να είναι υποστηρικτικός και ανακουφιστικός απέναντι στους μαθητές.

Αναλυτικότερα για το πρόγραμμα ενημερώσεων σε συλλόγους εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης

Το πρόγραμμα ενημερώσεων σε συλλόγους εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης στοχεύει στην ανοικτή επικοινωνία και διάλογο μεταξύ των εκπαιδευτικών σε θέματα που από κοινού τους προβληματίζουν είτε στην μεταξύ τους σχέση είτε στην σχέση τους με τους μαθητές τους. Τέτοια θέματα μπορεί να αφορούν:
- τα αίτια του φαινομένου εξάρτησης
- τον ρόλο του σχολείου στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών
- την βιωματική εκπαίδευση και την μεθοδολογία της ενεργητικής μάθησης στο σχολείο
- τον ρόλο του εκπ/κου ως συντονιστή της ομάδας - τάξης
- την υπερκινητικότητα και την διάσπαση προσοχής μέσα στην τάξη
- την σχολική φοβία, τις συγκρούσεις μέσα και έξω από την τάξη, την επιθετικότητα
- τον κοινωνικό αποκλεισμό μαθητών λόγω εθνικότητας, εμφάνισης κλπ
- την επικοινωνία και συνεργασία εκπ/κων, γονέων, μαθητών
- την οριοθέτηση των μαθητών
- το άγχος των επιδόσεων
- τον ρόλο του εκπ/κού στην μετάδοση της αγάπης για την γνώση και τις δυσκολίες εκπ/κων και μαθητών που εμποδίζουν την διδακτική πράξη κλπ

Μεθοδολογία προγράμματος ενημερώσεων σε συλλόγους εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης

Το πρόγραμμα ενημερώσεων σε συλλόγους εκπαιδευτικών π/θμιας και δ/θμιας εκπ/σης περιλαμβάνει μία δίωρη ενημερωτική συνάντηση στον χώρο του σχολείου, όπου το πρώτο μέρος της περιλαμβάνει μία εισήγηση με στόχο την νοητική κατανόηση του θέματος και το δεύτερο μέρος της περιλαμβάνει συζήτηση με ερωτήματα, προβληματισμούς, σκέψεις, σχόλια και παρατηρήσεις με στόχο την κατανόηση και επεξεργασία αφενός του θέματος αλλά και αφετέρου την δυνατότητα τοποθετήσεων από πλευράς εκπαιδευτικών. Οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι η ομαδική συζήτηση, η ενεργητική ακρόαση κλπ έτσι ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα σε όλους να συμμετέχουν και να εκφραστούν. Η διαφορετικότητα των εμπειριών μπορεί να βοηθήσει σε ένα εποικοδομητικό προβληματισμό για την βελτίωση του ψυχολογικού κλίματος του σχολείου.

Πρόγραμμα επεξεργασίας παραδοσιακών παραμυθιών για εκπ/κούς π/θμιας εκπ/σης

Το πρόγραμμα επεξεργασίας παραμυθιών το οποίο απευθύνεται σε νηπιαγωγούς και δασκάλους φιλοδοξεί να προσεγγίσει θέματα που στοχεύουν στη προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Οι μαγικές ιστορίες των παραμυθιών προκαλούν τη σκέψη και τον προβληματισμό στα παιδιά αφού μιλούν για εσωτερικά τους θέματα, εσωτερικές συγκρούσεις αλλά και για τις σχέσεις τους με τον εξωτερικό κόσμο. Το παραδοσιακό μαγικό παραμύθι επειδή περιέχει το υπερφυσικό στοιχείο που είναι κοντά στην σκέψη του παιδιού, επιτρέπει στα μικρά παιδιά να σκεφτούν και να διαχειριστούν καταστάσεις που κυρίως έχουν να κάνουν με τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και τις δυσκολίες της ζωής. Αναλυτικότερα το παραμύθι και ιδιαίτερα το παραδοσιακό μαγικό παραμύθι επεξεργάζεται θέματα που απασχολούν τα παιδιά όπως:
- η πορεία του ήρωα προς την αυτονόμηση
- η αναζήτηση θηλυκής ή αρσενικής ταυτότητας
- οι οικογενειακές σχέσεις (οιδιπόδειο σύμπλεγμα, αδελφικές σχέσεις)
- η διαχείριση συναισθημάτων φόβου, ανασφάλειας, μοναξιάς, άγχος αποχωρισμού κλπ.

Μεθοδολογία προγράμματος επεξεργασίας παραδοσιακών παραμυθιών για εκπ/κούς π/θμιας εκπ/σης

Η συμμετοχή των νηπιαγωγών και των δασκάλων στο πρόγραμμα (διάρκειας 16 ωρών ) είναι βιωματική και απαιτεί την ενεργή συμμετοχή τους, καθώς βιωματικό είναι και το πρόγραμμα που πρόκειται να υλοποιήσουν στη τάξη. Σε κάθε συνάντηση θα πραγματοποιείται ανάγνωση ή αφήγηση ενός παραμυθιού που θα έχει επιλεγεί από τους ίδιους τους συμμετέχοντες. Στη συνέχεια μέσα από τεχνικές ενεργητικής μάθησης όπως παιδαγωγικά παιχνίδια, ελεύθερος συνειρμός, παιχνίδι ρόλων, εργασία σε υποομάδες, καλλιτεχνική δημιουργία κλπ θα προκύπτουν τα προς επεξεργασία θέματα.

end faq

© Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας
Περιφερειακής Ενότητας Χανίων. Website by IMMKO.